سخن گفتن یک مهارت آموختنی است که در بین همه انسانها از یک الگوی خاص و یکسان پیروی میکند. رشد مهارتهای ارتباطی کودک از دوره نوزادی و قبل ظهور اولین کلمات او آغاز می شود.  اختلال در رشد گفتار وزبان ممکن است موجب  اختلال در رشد اجتماعی، تحصیلی و رفتاری کودک شود.هرچه این اختلالات زودتر تشخیص داده شوند، احتمال پایدارشدن و یا شدیدتر شدن آنها کمتر خواهد شد. مداخله به موقع می تواند سبب موفقیت بیشتر کودک در خواندن و نوشتن، انجام کارهای مدرسه و ارتباط او با دیگران شود. در صورتی که نسبت به طبیعی بودن وضعیت گفتار و زبان کودک خود مشکوک هستید با یک متخصص گفتار درمانی تماس بگیرید. توجه داشته باشید آنچه که در مورد مراحل رشد ارتباطی کودکان گفته می شود، سن متوسطی را نشان می دهد که یک مهارت خاص در یک کودک سالم که  اطرافیان او فقط با یک زبان صحبت میکنند، ظاهر می شود. از آنجایی که کودکان باهم تفاوت هایی دارند ممکن است در یک محدوده سنی بعضی زودتر و برخی دیرتر مهارتی را بدست آورند. اما اگر این موضوع از محدوده طبیعی خارج شود، مشاوره با یک متخصص گفتار و زبان ضروری خواهد بود.

بیشتر بدانید

گفتاردرمانی یا آسیب شناسی گفتار وزبان یکی از رشته های توانبخشی است که به ارزیابی. تشخیص. مشاوره ودرمان کلیه افراد مبتلا به اختلالات گفتار وزبان به شرح زیر می پردازد :

 ۱. کودکان دارای تاخیر در رشد گفتار وزبان :

کودکانی که در طی دوره رشدی خود سخن گفتن را  به موقع آغاز نمی کنند.از جمله عللی که باعث تاخیر در رشد گفتار وزبان می شوند عبارتند از: افت شنوایی.عقب ماندگی ذهنی. اوتیسم. آسیب های مغزی.محیط فقیر کلامی و… اقدام به موقع وپیگیری مداوم برای رفع چنین مشکلی از موارد بسیار حائز اهمیت است.

۲. کودکان کم شنوا وناشنوا :

این گروه کودکان در تمام جنبه های گفتاری از قبیل تلفظ. تعداد واژگان. جمله بندی وگرامر دچار محدودیت های زیادی هستند. بیشتر بدانید

کاردرمانی یکی از رشته های توانبخشی که به ارزیابی توانایی ها و ناتوانایی های بیمار ( فردی که دچار ضایعه فیزیکی یا اختلال در عملکرد روانی – اجتماعی شده است) پرداخته سپس با مشارکت بیمار در انجام فعالیت های هدفمند توانایی ها را افزایش و ناتوانای های آن را کاهش داده و به بیمار کمک می کند که با اصلاح ، تقویت عملکرد  و تسهیل مهارت های ضروری، خود را با محیط تطبیق دهد و استقلال یابد.

بیشتر بدانید